Wilt u ons werk financieel ondersteunen? Word dan lid

De laatste updates in uw mail!

U hoeft niets te missen. leder weekend krijgt u de hoogtepunten van Maurice van afgelopen week in uw mail. Met opmerkelijke artikelen, meer achtergrond en toelichtingen.

Haastige spoed is zelden goed – over Sywert van Lienden

Haastige spoed is zelden goed – over Sywert van Lienden - 20760
Samenvatting van het artikel

Waar gehakt wordt vallen spaanders, zeker als dat hakken erg snel moet gebeuren. De komende tijd, zo niet jaren, zullen er nog heel wat fouten, schandalige geldsmijterij, schimmige constructies en vernielde reputaties voorbij komen. Een gastblog van Rogier Rumke.

Lees volledig artikel: Haastige spoed is zelden goed – over Sywert van Lienden

Leestijd: 2 minuten

Artikel door Rogier Rumke

Het waren verwarrende tijden, zeg maar rustig, panische tijden. Op de smalle scheidslijn van leven en dood is er haast geboden. We gaan niet discussiëren over de kleur van de brandslang als het huis in de fik staat.

De kosten van een politieactie worden niet tot achter de komma uitgerekend als er een terroristische aanslag plaatsvindt. In die situatie worden er soms beslissingen genomen die achteraf wellicht nooit genomen zouden worden. Er worden miljoenen geïnvesteerd in het ontsmetten van ongeveer alles dat we tegenkomen, terwijl al snel blijkt dat er nauwelijks gevaar te duchten valt van indirect druppelcontact.

Uit verder onderzoek van De Kapiteinenlijn is gebleken dat Sywert van Lienden tijdens een afspraak bij het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH), medio april 2020 is gevraagd om het pand te verlaten. De Kapiteinenlijn sprak hierover met Mark Frequin, die namens de Overheid verantwoordelijk was voor de opzet van het Landelijk Consortium Hulpmiddelen.

Goedgekeurde mondkapjes

Frequin bevestigde aan de Kapiteinenlijn het navolgende: ‘Er was een gesprek met meerdere leveranciers en partners van het LCH, waarbij de insteek was om gezamenlijk alle informatie te delen, teneinde de juiste deal te realiseren om ervoor te zorgen dat de zorg zo snel mogelijk kon worden voorzien van goedgekeurde mondkapjes, tegen de juiste prijs. Alle informatie moest op tafel. Van Lienden wilde niet buiten mededinging meewerken. We hebben hem toen verzocht om het pand te verlaten. Onder begeleiding is Van Lienden naar buiten gebracht. Frequin bevestigt dat het eerste voorstel van Van Lienden door het LCH werd afgewezen’.

Op basis van berekeningen van De Kapiteinenlijn is gebleken dat op dat moment de maximale inkoopprijs van mondkapjes €1,50 per stuk bedroeg. Hiervoor heeft de podcast met meerdere leveranciers gesproken. De gerealiseerde marge van deze specifieke deal, bedroeg derhalve minimaal 40 miljoen euro, waarvan Sywert van Lienden aan onderzoeksplatform FTM heeft bevestigd dat zijn bedrijf en zijn partner hier ruim 20 miljoen euro aan hebben overgehouden.

De podcast heeft Mediq directeur Arjen Linders schriftelijk gevraagd om te reageren. Hij was hiertoe niet bereid. Ter onderbouwing van de berekening van de podcast van Gijrath & De Vlieger zijn de navolgende feiten van belang. VWS heeft bevestigd dat de order van ruim 100 miljoen volledig is vooruitbetaald. Het ging om 40 miljoen mondkapjes, hiervoor is ruim 100 miljoen euro betaald.

Vooruitbetaald

Uitgaande van een maximale inkoopprijs van €1,50 per stuk is de marge derhalve minimaal 40 miljoen euro. De kosten van vervoer werden door VWS betaald. Uit schriftelijke stukken, in het bezit van De Kapiteinenlijn, is gebleken dat Camille van Gestel medepartner van Sywert van Lienden, eind maart in Azië communiceerde dat hij kon inkopen voor ongeveer $1,19. Dat was op dat moment ongeveer €1,- per mondkapje.

Frequin liet weten aan De Kapiteinenlijn dat hij er niet mee bekend was dat deze deal volledig is vooruitbetaald. ‘Dat was ook geen beleid’, zei hij. Gijrath & De Vlieger roepen hierin Sywert op, om het hele bedrag terug te storten, volledige openheid van zaken te geven en alle details te onthullen. De podcast adviseert Van Lienden om een eenmalige mea culpa te doen. Ze vragen hem om mee te werken als “Kroongetuige” van de opmerkelijke gang van zaken van de gedane inkopen van VWS tijdens de Coronacrisis. Het zal niemand verbazen dat dit slechts het topje van de ijsberg zal blijken te zijn.

Volg Maurice de Hond op Twitter en YouTube.

Steun onze site met af en toe een (kleine) donatie. Klik dan hier.

Deel dit artikel: Twitter Facebook Linkedin WhatsApp
REACTIES
Reageer hier, maar met respect.

We verwelkomen respectvolle en relevante opmerkingen. Off-topic commentaren worden verwijderd. Als je illegale dingen doet, zullen we het verbieden.