Wilt u ons werk financieel ondersteunen? Doe een kleine donatie en klik hier

De laatste updates in uw mail!

U hoeft niets te missen. leder weekend krijgt u de hoogtepunten van Maurice van afgelopen week in uw mail. Met opmerkelijke artikelen, meer achtergrond en toelichtingen.

Home » COVID-19 » Haastige spoed is zelden goed

Haastige spoed is zelden goed

Samenvatting van het artikel

Waar gehakt wordt vallen spaanders, zeker als dat hakken erg snel moet gebeuren. De komende tijd, zo niet jaren, zullen er nog heel wat fouten, schandalige geldsmijterij, schimmige constructies en vernielde reputaties voorbij komen. Een gastblog van Rogier Rumke.

Lees volledig artikel
Leestijd: 5 minuten

Artikel door Rogier Rumke

Het waren verwarrende tijden, zeg maar rustig, panische tijden. Op de smalle scheidslijn van leven en dood is er haast geboden. We gaan niet discussiëren over de kleur van de brandslang als het huis in de fik staat. De kosten van een politieactie worden niet tot achter de komma uitgerekend als er een terroristische aanslag plaatsvindt.

In die situatie worden er soms beslissingen genomen die achteraf wellicht nooit genomen zouden worden. Er worden miljoenen geïnvesteerd in het ontsmetten van ongeveer alles dat we tegenkomen, terwijl al snel blijkt dat er nauwelijks gevaar te duchten valt van indirect druppelcontact. Vervolgens wordt, omdat men het verstandig vindt de bevolking een gevoel te geven dat “we er alles aan doen”, het zichtbare hygiënetheater in stand gehouden. De reden is dubieus, maar te billijken vanuit een ingenomen standpunt.

Anders zou dat zijn als zou blijken dat de billijking van dat standpunt achteraf niet is ingegeven vanuit het profijtbeginsel dat het de paniek dempt, en de bevolking daarmee beschermt, maar is ingegeven vanuit opportunistische redenen. Als zou blijken dat de beleidsmakers banden hebben onderhouden met bedrijven die miljoenen hebben verdiend aan alcoholhoudende gel en aan de palen die overal geplaatst zijn.

Dit is een hypothetisch voorbeeld, maar het zou best eens bewaarheid kunnen worden. Ik denk dat we rustig mogen stellen dat de vele tientallen miljarden die zijn uitgegeven, vaak zelfs zonder dat er om een bonnetje is gevraagd, aanleiding zullen zijn tot een decennium van schandalen, parlementaire enquêtes en zelfs strafzaken. Reputaties zullen te gronde gaan, bewindslieden zullen aftreden om fouten van hun voorgangers, debatten, kranten, talkshows, het zal ons nog jaren bezighouden en ik ben van mening dat ook in dit proces dit platform een belangrijke rol te vervullen heeft.

Hoewel velen Maurice zien als een duivels figuur die zijn zakken probeerde te vullen met een website over ventilatie en onschuldige klussers het leven zuur maakt, ben ik er van overtuigd dat dit platform totaal onafhankelijk is.  Niet voor niets tref je hier geen enkele reclameboodschap aan. Slechts een vrijwillige bijdrage die net genoeg is om de site in de lucht te houden en een paar mensen zwaar onderbetaald administratieve taken uit te laten voeren. Als er bij mij dan ook maar een micromillimeter twijfel zou zijn over de intenties van Maurice zou ik mijn tijd hier niet belangeloos aan geven (zelfs niet als ik ervoor betaald zou worden durf ik te stellen).

Er zijn bedrijven en instanties die, al dan niet onder druk, toegeven dat ze, wellicht zonder erbij na te denken, onevenredig hebben geprofiteerd van de ruimhartige regelingen waar de regering mee kwam. Zojuist lees ik in de Volkskrant: “We hebben het debat in de Nederlandse samenleving van de afgelopen dagen op de voet gevolgd en we hebben oog voor de gevoeligheid van dit onderwerp’, staat in een verklaring van Booking.com. Het terugstorten van de NOW-subsidie zou al langer op het wensenlijstje van Booking staan

Zo zullen er nog wel wat volgen die de steunbedragen die ze opstreken achteraf minder zwaar vinden wegen dan de reputatieschade die het hun oplevert.

Waar ligt de grens. Vorig weekend hoorde Nederland voor het eerst het verhaal van Sywert van Lienden. Follow te money legde bloot dat hij een bedrag van minstens 7 miljoen zou hebben opgestreken met een mondkapjesdeal. Ik ben van mening dat hier iedere grens wordt overschreden en zelfs terugbetaling niet voldoende is om de brand te blussen. Waarom?

Op vrijdagavond loop ik meestal een lange duurloop. Onderweg luister ik dan naar de vermakelijke en soms pijnlijk actuele podcast van Yves Gijrath en Eric de Vlieger. In hun uitzending vermelden zij dat ze goede reden hadden te vermoeden dat het om een veel grote bedrag zou gaan. Ik heb Yves Gijrath gevraagd of hij dit kan onderbouwen. Ondertussen kwam hij gisteren in de podcast met verdergaande onthullingen. Ik geef het hier integraal weer:

Sywert van Lienden weigerde transparantie bij LCH – Minimale marge van de deal was 40 miljoen euro

De Kapiteinenlijn sprak op 28 mei al het vermoeden uit dat zorgbedrijf Mediq de echte importeur was en dat de betaling van Van Lienden volledig vooruitbetaald was. Mediq bevestigt in zijn jaarverslag over 2020, dat VWS alle risico’s nam.

Uit verder onderzoek van De Kapiteinenlijn is gebleken dat Sywert van Lienden tijdens een afspraak bij het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH), medio april 2020 is gevraagd om het pand te verlaten. De Kapiteinenlijn sprak hierover met Mark Frequin, die namens de Overheid verantwoordelijk was voor de opzet van het Landelijk Consortium Hulpmiddelen. Frequin bevestigde aan de Kapiteinenlijn het navolgende: ‘Er was een gesprek met meerdere leveranciers en partners van het LCH, waarbij de insteek was om gezamenlijk alle informatie te delen, teneinde de juiste deal te realiseren om ervoor te zorgen dat de zorg zo snel mogelijk kon worden voorzien van goedgekeurde mondkapjes, tegen de juiste prijs. Alle informatie moest op tafel. Van Lienden wilde niet buiten mededinging meewerken. We hebben hem toen verzocht om het pand te verlaten. Onder begeleiding is Van Lienden naar buiten gebracht. Frequin bevestigt dat het eerste voorstel van Van Lienden door het LCH werd afgewezen’.

Toch kreeg Van Lienden rond 19 april alsnog akkoord voor de levering. Frequin bevestigt dat VWS de betaling van 100,8 miljoen euro aan de Nederlandse importeur van mondkapjes, Mediq BV in Utrecht heeft gedaan. Mediq BV heeft vervolgens Relief Goods Alliance BV van Sywert van Lienden betaald. Frequin bevestigt aan De Kapiteinenlijn dat er in die periode erg veel druk werd uitgeoefend op het LCH. Hij was niet bereid om te specificeren waar die druk vandaan kwam.

Op basis van berekeningen van De Kapiteinenlijn is gebleken dat op dat moment de maximale inkoopprijs van mondkapjes €1,50 per stuk bedroeg. Hiervoor heeft de podcast met meerdere leveranciers gesproken. De gerealiseerde marge van deze specifieke deal, bedroeg derhalve minimaal 40 miljoen euro, waarvan Sywert van Lienden aan onderzoeksplatform FTM heeft bevestigd dat zijn bedrijf en zijn partner hier ruim 20 miljoen euro aan hebben overgehouden. De podcast heeft Mediq directeur Arjen Linders schriftelijk gevraagd om te reageren. Hij was hiertoe niet bereid. Ter onderbouwing van de berekening van de podcast van Gijrath & De Vlieger zijn de navolgende feiten van belang. VWS heeft bevestigd dat de order van ruim 100 miljoen volledig is vooruitbetaald. Het ging om 40 miljoen mondkapjes, hiervoor is ruim 100 miljoen euro betaald. Uitgaande van een maximale inkoopprijs van €1,50 per stuk is de marge derhalve minimaal 40 miljoen euro. De kosten van vervoer werden door VWS betaald. Uit schriftelijke stukken, in het bezit van De Kapiteinenlijn, is gebleken dat Camille van Gestel medepartner van Sywert van Lienden, eind maart in Azië communiceerde dat hij kon inkopen voor ongeveer $1,19. Dat was op dat moment ongeveer €1,- per mondkapje.

Frequin liet weten aan De Kapiteinenlijn dat hij er niet mee bekend was dat deze deal volledig is vooruitbetaald. ‘Dat was ook geen beleid’, zei hij.

Gijrath & De Vlieger roepen hierin Sywert op, om het hele bedrag terug te storten, volledige openheid van zaken te geven en alle details te onthullen. De podcast adviseert Van Lienden om een eenmalige mea culpa te doen. Ze vragen hem om mee te werken als “Kroongetuige” van de opmerkelijke gang van zaken van de gedane inkopen van VWS tijdens de Coronacrisis.

Het zal niemand verbazen dat dit slechts het topje van de ijsberg zal blijken te zijn.

Steun onze site met af en toe een (kleine) donatie. Klik dan hier.

Deel dit artikel: Twitter Facebook Linkedin WhatsApp
REACTIES
Reageer hier, maar met respect.

We verwelkomen respectvolle en relevante opmerkingen. Off-topic commentaren worden verwijderd. Als je illegale dingen doet, zullen we het verbieden.

  • MEER OVER
BEKIJK OOK
 

Week 22 – 2021

COVID-19 | 09 juni 2021