“A snapshot of how all our young people will learn in the future”

 

A snapshot of how all our young people will learn in the futureOok de afgelopen weken hadden we weer diverse buitenlandse bezoekers in onze scholen.

Komende week komt –op haar verzoek- de Oostenrijkse minister van Jeugdzaken, onze school bezoeken.

Als ik discussies in media of op Twitter over onze schoolaanpak lees dan heb ik het gevoel dat velen maar niet kunnen of willen begrijpen wat het grote voordeel is van een goed gebruik van een tablet op school.

Een behoorlijk deel van het leren van taal en rekenen op school bestaat uit het zogenaamde “inoefenen”.  Nadat je het uitgelegd hebt gekregen, veel opdrachten uitvoeren en vervolgens van je fouten leren.

Rekentuin, Taalzee, Muiswerk...Bij onze scholen doen kinderen dat met name via hun iPad. Programma’s als Rekentuin, Taalzee, Muiswerk, Smartrekenen bieden leerlingen opdrachten in een visueel aantrekkelijke omgeving. Leerlingen krijgen vervolgens direct feedback of het antwoord goed of fout is. En de volgende opdrachten zijn van een grotere moeilijkheidsgraad als je goede antwoorden hebt gegeven.

Op deze manier heeft bij voorbeeld mijn dochter van bijna 6 sinds augustus 2014 circa 5000 opdrachten gedaan. Een gemiddeld aantal voor de leerlingen van haar leeftijd op de school. (Sommigen hebben al meer dan 8000 gedaan).  Dat heeft ze voor een belangrijk deel op het stilteplein op school gedaan en voor een klein deel thuis.

Rekentuin, Taalzee, Muiswerk...De leerkrachten hebben via internet toegang tot het analysegedeelte van deze oefeningen van mijn kind. Ze kunnen zien wat ze goed doet en waar ze moeite mee heeft.  Als ouders hebben we op de iPad ook via een “Groeikaart” inzicht in de activiteiten en prestaties van ons kind.

 

Vergelijk dat met het ‘inoefenen” van rekenen en taal op een school waar die technologie niet wordt gebruikt:

  1. De leerkracht moet veel tijd besteden aan nakijken.
  2. De leerling krijgt de feedback meestal niet meteen na het maken van de oefening, maar (veel) later.
  3. Om moeilijkere nieuwe opdrachten te krijgen is een handeling van de leerkracht nodig.
  4. Het oefenen op papier is voor veel kinderen minder uitnodigend dan het oefenen in een visueel (en auditief) attractieve spelvorm op een device.

Rekentuin, Taalzee, Muiswerk...Het mes snijdt op deze manier aan twee kanten. Leerkrachten krijgen op deze manier beduidend meer tijd beschikbaar voor het individueel begeleiden van de leerlingen (zoals bij ons eens per 6 weken een gesprek met leerling en ouders). Ze kunnen tijdens hun lessen inzoomen op de specifieke problemen waar leerlingen mee kampen en ze zo nodig individueel begeleiden. En aan de andere kant ontwikkelt iedere leerling zich op zijn eigen niveau.  Het tempo van de rest van de groep is daarbij niet van belang. Zo zien we op school diverse kinderen die na een half jaar bezig zijn met opdrachten, waar normaliter kinderen van 1 of 2 jaar ouder mee bezig zijn. Kinderen met een duidelijke achterstand op het gemiddelde van hun groep worden daar niet in het openbaar mee geconfronteerd. En kunnen de individuele begeleiding krijgen om die achterstand in te halen.

Deze video’s van leerkrachten, ouders en leerlingen, laten zien hoe dat werkt en wat de impact is op alle betrokkenen. http://bit.ly/VideoSJS

Dat is een van de belangrijke componenten van een verschijnsel wat de directeur van Digitalis zo duidelijk heeft omschreven “Ik geloof in deze aanpak, omdat ik zowel bij leerlingen, personeel als ouders gelukkiger mensen zie.” https://vimeo.com/102826987

In ieder geval herkenden deze buitenlandse bezoekers de kracht van deze aanpak:

Prof. Stefan Aufenhanger (Johannes Gutenberg-Universität ,Mainz): In particular, the self-activity of the students is something very noticeable and what this school highlights from others. The engagement of the teachers as well as the involvement of children is something that makes the school so special”.

Dr. Taboada (Director General St. Brendan’s  Montevideo Uruguay) The approach is indeed a shift of paradigm regarding the learning ecosystem and a radical move towards a student centred approach”

Prof. Tom Duff (University of West-Scotland): “What we saw was a snapshot of how all our young people will learn in the future”.

0 reacties

Laat een reactie achter

Discussieer mee.
Gebruik onderstaand formulier om een reactie achter te laten.

Geef een reactie