Column over de Peuterrevolutie

Onder uw ogen is een revolutie gaande, zonder dat u het beseft. Het is de peuterrevolutie. Is het u weleens opgevallen met welk gemak ze met een iPhone of iPad omgaan? De vanzelfsprekendheid waarmee mijn dochtertje Daphne – van twee – met mijn iPad omgaat verbaast zelfs mij nog steeds. Ze pakt het apparaat, kiest de juiste app om bijvoorbeeld een spelletje Memory te spelen. Ze doet het allemaal met speels gemak.

Andere ouders van kleine kinderen vertellen mij hetzelfde.  Zodra de peuters een smartphone in handen hebben laten ze zien dat dit apparaat voor hen geschapen is. Er zijn vele educatieve toepassingen, waarmee ze op zeer jonge leeftijd spelenderwijs allerlei basisvaardigheden leren. Het herkennen van vormen, kleuren, maar ook getallen, letters en woorden.

Hoe groot is het verschil met de tijd waarin u en ik opgroeiden. Onze hersenen zijn anders gevormd dan die van de kleintjes van nu, en dat is maar goed ook. Want die kleintjes van vandaag komen rond 2025 van school. In dat jaar is de invloed van de digitale wereld nog veel groter dan vandaag al het geval is.

Het grote probleem voor de peuters zijn wij. Want wat gebeurt er als zij straks naar school gaan? De klas waar ze naar toe gaan, is door onze 40-plus generatie ingericht op basis van hoe wij  zelf in het verleden leerden. Wij willen dat zij STRAKS gaan leren wat wij TOEN  geleerd hebben. En daarmee verwordt de school tot de plek waar kinderen kunnen zien hoe het vroeger was.

Laatst gaf ik een lezing aan een groep van 100 studenten, van rond de 20 jaar. Ik vroeg hen hoeveel van hen op school met 10 vingers blind hadden leren typen. Drie staken hun hand op.  De meeste anderen konden ook blind typen, maar niet dankzij hun school.

Een goed voorbeeld van hoe slecht ons onderwijs zich aanpast aan de ontwikkelingen buiten de school.

Het is onze plicht om de jeugd optimaal voor te bereiden op de wereld van de toekomst:  een wereld die steeds sneller verandert door de digitale ontwikkelingen. Onze peuters hebben de potentie om daar maximaal gebruik van te maken.

Dus breek de barrières uit het verleden af op onze scholen en ban ze uit uw gedachten. Sta net zo onbevangen tegenover de nieuwe technologie als onze peuters. Alleen DAN halen zij het maximale uit de toekomst, waarop ze zich nu al thuis op onze apparaten voorbereiden.

(Deze column is uitgesproken bij KoffieMax, Nederland 1 op 29 november 2011).

5 antwoorden
  1. mieke2
    mieke2 zegt:

    Gut Gerben (29/11), kijk je niet een beetje TE veel naar het nieuws de laatste tijd? Beetje sneue reactie hier. Al heb je wel gelijk dat het niet verkeerd is om kinderen van jongsafaan te leren in een moestuin te werken en wat eigen voedsel te verbouwen. Te leren hoe je in die dingen met moeder natuur kunt samenwerken.

    Om toch aan te haken bij jouw reactie: ja, ik ben wel blij bij alle financiële en sociale onzekerheid van de nabije toekomst, dat er hier een tuin ligt van een paar 100 m2 heel vruchtbare grond. Eerder dit jaar was het nog hobby en voor de gein, maar sinds de berichten uit Griekenland toenamen over zelfmoorden en gepensioneerden die vrij massaal de steden ontvuchtten om op het Griekse platteland weer eigen voedsel te kunnen verbouwen, wordt er van m’n tuin ook een stuk serieuzer werk gemaakt en maken bloeiende tuinplanten plaats voor groenten e.d.

    Over de column, die is naar mijn smaak helemaal terecht en het doet goed om te lezen dat ie niet alleen hier staat, maar bij “Max” een veel groter publiek heeft gekregen. Juist bij Omroep Max.

    Zelf lukt het me overigens niet om onbevangen met veel van die nieuwe dingen om te gaan. Totaal niet, en huilbuien liggen al snel op de loer door de teleurstelling als het weer niets wordt. Dus ik wil al zulke apparaten ook niet hebben. Lijdt alleen maar tot teleurstelling. Heb wel een goeie Nokia, al jaren, maar gebruik ‘m alleen om soms mee te bellen. Er zitten nog veel meer mogelijkheden op (incl. iets met internet); heb ik niet om gevraagd maar ‘t zat er bij. Aangezien ik er ondanks vele pogingen niet eens in slaag om de 26 letters van het alfabet te vinden om een SMS bericht te kunnen máken, heb ik alle hoop al tijden geleden opgegeven. Leeft wel zo gemakkelijk.
    (Vroeger met bijv. de grote Volvo trucks hadden die 16 versnellingen in hoge en lage gearing. Dat vergde iets met de pook, en dan had je 2x 8 versnellingen in een bepaald veld. Dat kon ik. Iets dergelijks moet de truc zijn met die 3 letters die steeds bij 1 cijfer op m’n mobieltje staan. Maar ik kom er niet achter).

    Blind typen leerde de generatie van Maurice en mijzelf vroeger ook niet op school. Wij hadden een klooster op de hoek van de straat, en een non die al jaren typ- en boekhoudlessen gaf. Zodoende had ik op m’n 16e en heel relaxed m’n 10-vingers blind diploma met een aanzienlijke aanslagsnelheid.
    Daarna ook meteen maar steno gedaan. Dat, en het typen en de typemachine thuis, gaf een paar jaar lang een flinke voorsprong op m’n klasgenoten op de middelbare school. Later deed de computer z’n intrede, na bedrijven ook in vele huisgezinnen. Reden waarom mijn dochter al een degelijke thuiscursus blindtypen van me kreeg toen ze een jaar of tien was.

    Nooit spijt van gehad. En al helemaal niet als ik ze her en der zie tobben met 2 vingers: mensen van mijn leeftijd. Kan een politieman zijn, een makelaar, een docent, een ondernemer, een huisarts, van alles.

    “Peuterrevolutie”, als column, verdient m.i. ook nog wel een plek in bladen als het RefDag, Trouw en Ouders van Nu. Want “Wij willen dat zij STRAKS gaan leren wat wij TOEN geleerd hebben“, da’s een voltreffer!

  2. Fleur
    Fleur zegt:

    Off topic,

    Hoi Maurice,

    Ik zie zojuist dat er een boek is van Ton Derksen over de Deventer moordzaak.
    Ben zeer benieuwd wat Derksen daarover te melden heeft na de vele discussies die hier op je site zijn gevoerd.
    Heb jij dit boek al gelezen?
    Ik nog niet maar ga het direkt bestellen temeer daar ik nog steeds met een enorme kater zit over het gruwelijke onrecht wat Louwes is aangedaan.
    Voor een ieder die belangstelling heeft voor het boek van Derksen, hierbij de link:

    http://www.selexyz.nl/product/9789491224119/ton-derksen/leugens-over-louwes/

  3. mieke2
    mieke2 zegt:

    ‘k Was even buurten bij de Bernard van Leer Foundation (dwz hun website bernardvanleer.org), waar m’n oog viel op een stukje over Michael Levine van “Sesame Workshop”, met een link naar een interview met Levine in De Pers.

    Link naar pdf van De Pers 20 okt.

    Doorscrollen naar pag. 5 “Rust, reinheid en veel spelen met smartphone en iPad”.

    Het interview is in het Nederlands uiteraard, maar de BvL Foundation heeft op z’n eigen site een Engelse vertaling staan.

    (Altijd leuk om weer even bij de familie op bezoek te gaan, al is het maar virtueel. Ik kende de vader van Thijs en een van zijn broers lange jaren van heel nabij vanwege werk. En ben dus ook bekend met de filantropische achtergronden van het oprichten van de Foundation)

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie