Wilt u ons werk financieel ondersteunen? Doe een kleine donatie en klik hier

De laatste updates in uw mail!

U hoeft niets te missen. leder weekend krijgt u de hoogtepunten van Maurice van afgelopen week in uw mail. Met opmerkelijke artikelen, meer achtergrond en toelichtingen.

Home » Onderwijs » Gebruik wel een iPad op school, maar dan goed

Gebruik wel een iPad op school, maar dan goed

Samenvatting van het artikel

Zaterdag stond in NRC-Handelsblad een column van een  Amerikaanse professor Datajournalistiek, die tijdens haar college het gebruik van e-readers en iPads verbiedt.  Zij legt uit waarom zij bij haar colleges alleen wil dat de studenten papieren boeken/teksten gebruiken. Haar belangrijkste argument is dat als studenten op haar college met hun e-readers komen en ze vraagt …

Gebruik wel een iPad op school, maar dan goed Lees verder »

Lees volledig artikel
Leestijd: 4 minuten

Zaterdag stond in NRC-Handelsblad een column van een  Amerikaanse professor Datajournalistiek, die tijdens haar college het gebruik van e-readers en iPads verbiedt.  Zij legt uit waarom zij bij haar colleges alleen wil dat de studenten papieren boeken/teksten gebruiken. Haar belangrijkste argument is dat als studenten op haar college met hun e-readers komen en ze vraagt om pagina 45 open te slaan een deel van de leerlingen die tekst dan niet of moeilijk kan vinden. En dat het regelmatig voorkomt dat de studenten met een apparaat komen dat niet opgeladen is. Met boeken heeft ze die problemen niet.

Een redacteur van NRC-Handelsblad vat bij de aanhef dit artikel samen met “Begin niet aan e-books of iPads op School”.   Wat weer door anderen, zoals de filosofe Joke Hermsen, op Twitter wordt gebruikt om haar eigen argumenten tegen het gebruik van de iPad op scholen onder de aandacht te brengen.

Als je de hele column van die professor (dit is de Engelse  versie) leest dan vallen mij twee zaken op:

  1. Haar column roept niet op om geen e-readers of iPads op scholen te gebruiken. Maar ze legt uit dat in haar soort colleges een boek minder problemen geeft dan een elektronische device waar een boek op staat. De aanhef van dat artikel door NRC-Handelsblad dekt dus de lading niet.
  2. Ik stel altijd dat als je een nieuw medium gebruikt om iets ouds mee te doen, dan kan je beter dat nieuwe medium niet gebruiken. Zo zag je bij de start van het NOS-journaal in de jaren vijftig vooral een man die van een blaadje een tekst voorlas, zoals het ook bij de radio gebeurde. Als je, zoals op nogal wat scholen gebeurt, de iPad vooral gebruikt om het leerboek, al dan niet in pdf, er op te zetten, dan los je eigenlijk maar een probleem op: de zwaarte van de tas met veel leerboeken.

Als je een iPad goed gebruikt op school dan kan je er zoveel meer mee doen dan wat er bij deze professor in haar collegezaal gebeurde. Als je bij voorbeeld educatieve apps  gebruikt of programma’s als Rekentuin en Taalzee dan is een leerling met een adaptief systeem bezig. Er wordt direct door de app vastgesteld of de leerling een fout maakt (hoeft niet te wachten totdat de leerkracht feedback geeft) en de volgende opgaven zijn, als de vorige goed zijn beantwoord, van een moeilijker karakter. Daardoor kunnen leerlingen op hun eigen niveau bezig zijn en hoeven zich niet te schikken in het tempo van de hele klas.

Daarnaast kan de iPad prima gebruikt worden om kennis te vinden, te filteren en te verwerken en om te zetten in een presentatie in de vorm van een film of powerpoint/keynote of via een app als “Explain Everything” om die kennis dan te delen met de rest van de leerlingen.

Om te zien hoe goed dat werkt zou de redactie van NRC-Handelsblad niet afhankelijk hoeven te zijn van een Amerikaanse professor en haar problemen bij haar colleges ergens in de VS. Maar op minder dan een half uur rijden van de redactie kan ze zien hoe dat sinds augustus al in de praktijk werkt bij de school Digitalis in Almere. Een van de 7 scholen die werkt met het door Onderwijs 4 een Nieuwe Tijd (O4NT) ontwikkelde schoolmodel.

Scholen, die inmiddels zijn bezocht door geïnteresseerden uit de hele wereld. Maar ook door politici als Paul van Meenen (D66), Emile Roemer (SP) en Sybrand Buma (CDA), evenals de voorzitter van de PO-Raad Rinda den Besten. Allen zijn zij onder de indruk van wat ze daar zien en (zeer) enthousiast over deze aanpak. Een vernieuwende schoolaanpak, waarbij kinderen wel hun eigen leerweg kunnen volgen (in overleg met de leerkrachten en ouders) en mede door het gebruik van die iPad (zowel op school als thuis) zijn kinderen zowel enthousiaster bij het leren als efficiënter bezig.

Zowel door ouders, leerkrachten als leerlingen op onze scholen wordt dat herkend en wij ontvangen vele positieve reactie van ouders. Zo wordt vastgesteld dat het op eigen tempo kunnen werken zowel voor de begaafde als de minder begaafde kinderen een aanzienlijke verbetering is. Maar ook wordt er door ouders van kinderen met forse leer- en concentratiemoeilijkheden op vorige scholen vastgesteld dat die met deze aanpak er vrijwel niet zijn.  Op deze plek treft u een bloemlezing aan van reacties van ouders.

Ondanks dat een deel vooraf sceptisch was over deze aanpak geven zij aan dat het positieve effect op hun kinderen zeer herkenbaar is. En hopen zij dat deze schoolaanpak zal worden gecontinueerd.

Niet alleen zien we bij diverse van onze scholen een forse groei van aanmeldingen van nieuwe leerlingen, maar ook stellen we vast dat na de zomer zeker 20 scholen in Nederland met onze aanpak aan de slag zullen zijn (en dat er in diverse landen in de wereld onze aanpak wordt overgenomen).

Digitalis staat middenin een Kracht- v/h Vogelaar-wijk en het lijkt wel alsof dit nieuwe schoolmodel zowel de kracht van de leerlingen, leerkrachten als ouders heeft ontsloten. De participatie van ouders bij deze schoolvorm is duidelijk groter dan bij dezelfde school vorig jaar het geval was.

Ik denk dat als bij deze scholen de iPad nu zou worden weggehaald er een opstand zou uitbreken bij alle betrokkenen: leerlingen, leerkrachten en ouders.

Het zou voor een krant als NRC-Handelsblad toch haar eer te na moeten zijn dat ze wel aan dit artikel van een Amerikaanse professor over haar problemen met technologie tijdens haar colleges een  verstrekkende conclusie trekken. Maar niet 30 kilometer reizen om met eigen ogen te zien wat velen inmiddels al gezien hebben:  een echte vernieuwing van het onderwijs met veel positieve effecten voor alle betrokkenen.

 

N.B.  Wat me bij deze column van die Amerikaanse dataprofessor opvalt en ik wel vaker vaststel bij dit soort columns/artikelen is het volgende. De nadelen van nieuwe technologie worden breed uitgemeten, maar de mogelijke nadelen van de oude technologie niet.  Zo schrijft ze dat ze het voor haar college hinderlijk is dat een deel van de aanwezigen een apparaat hebben dat niet opgeladen is.  Maar dat lijkt als probleem toch sprekend op het probleem dat sommige studenten hun boek thuis vergeten zijn. En het niet kunnen vinden van de juiste pagina op de e-reader kan ook gemakkelijk opgelost worden, door o.a. gebruik te maken van de zoekfunctie.

Deel dit artikel: Twitter Facebook Linkedin WhatsApp
REACTIES
Reageer hier, maar met respect.

We verwelkomen respectvolle en relevante opmerkingen. Off-topic commentaren worden verwijderd. Als je illegale dingen doet, zullen we het verbieden.

BEKIJK OOK
 

Bekijk het MDH Corona Journaal

Het laatste nieuws omtrent corona!

Bekijk het MDH Corona Journaal

Bekijk het laatste nieuws
omtrent corona!