Wilt u ons werk financieel ondersteunen? Doe een kleine donatie en klik hier

De laatste updates in uw mail!

U hoeft niets te missen. leder weekend krijgt u de hoogtepunten van Maurice van afgelopen week in uw mail. Met opmerkelijke artikelen, meer achtergrond en toelichtingen.

Home » Media » Opkomst 66%

Opkomst 66%

Samenvatting van het artikel

Bij elke verkiezing weer staat er in een krant dat de opkomst veel hoger gaat worden dan iedereen denkt. Keer op keer wordt daarbij dezelfde fout gemaakt door zowel de krant als het onderzoeksinstituut. Nu weer vanmorgen in het AD: 66% van de kiezers gaat donderdag opkomen….. Als je aan burgers vraagt of ze gaan …

Opkomst 66% Lees verder »

Lees volledig artikel
Leestijd: 2 minuten

Bij elke verkiezing weer staat er in een krant dat de opkomst veel hoger gaat worden dan iedereen denkt. Keer op keer wordt daarbij dezelfde fout gemaakt door zowel de krant als het onderzoeksinstituut. Nu weer vanmorgen in het AD: 66% van de kiezers gaat donderdag opkomen…..

Als je aan burgers vraagt of ze gaan stemmen dan is het aandeel dat zegt op te komen altijd (veel) hoger dan werkelijk opkomt. Bij Tweede Kamerverkiezingen zegt dan ongever 90% te gaan opkomen (en die opkomst lag de laatste keer op 80%). Bij Gemeenteraadsverkiezingen zegt 75% op te komen, terwijl in werkelijkheid dan rond de 60% opkomt. Bij de Provinciale Statenverkiezingen zijn die cijfers allebei nog weer lager.

Bij de voorlaatste Europese Parlementsverkiezingen was de opkomst 30%. De laatste keer was het 39% (een trend die overeenkwam met de andere verkiezingen waar sinds 2002 we een toename van de opkomst zagen). 

Volgens het AD heeft een onderzoek van Sampling Survey International laten zien dat 67% opkomt. (Feitelijk staat er “zegt op te komen”, maar dat wordt in het artikel vertaald als “gaat opkomen”). Een dergelijk percentage is LAGER dan in het verleden gezegd heeft bij Provinciale Statenverkiezingen op te komen, terwijl toen in werkelijkheid 46% opkwam!

Ook bij mijn onderzoek zegt rond de twee derde deel te gaan opkomen. Maar ik stel dan nog aanvullende vragen en vergelijk de antwoorden met die bij vorige verkiezingen en stel dan vast dat de echte opkomst beduidend lager zal zijn dan dat wat de mensen zelf aangeven. De kans is klein dat de opkomst in de buurt komt van die van de laatste Provinciale Statenverkiezingen. En de kans is groot dat die opkomst ergens in de buurt van de percentages komt van de vorige twee keer verkiezingen voor het Europees Parlement (dus tussen de 30 en 40%). Maar juist omdat de ervaring leert dat beduidend meer mensen zeggen op te komen dan ze in werkelijkheid doen kan die opkomst niet met enige nauwkeurigheid worden voorspeld.

Een ding is zeker. (En dat is de les die media en onderzoekers geleerd zouden horen te hebben uit de ervaringen met opkomstonderzoeken in de afgelopen 30 jaar). Een opkomst van 67% wordt het niet, verre van dat.

En als je dat dan als onderzoekbureau op deze manier presenteert als blijkbaar nu in het AD, en het AD erover schrijft zoals ze vanmorgen hebben gedaan, dan  word ik er eigenlijk moedeloos van.

Deel dit artikel: Twitter Facebook Linkedin WhatsApp
REACTIES
Reageer hier, maar met respect.

We verwelkomen respectvolle en relevante opmerkingen. Off-topic commentaren worden verwijderd. Als je illegale dingen doet, zullen we het verbieden.

BEKIJK OOK
 

Bekijk het MDH Corona Journaal

Het laatste nieuws omtrent corona!

Bekijk het MDH Corona Journaal

Bekijk het laatste nieuws
omtrent corona!