Sloopregeling is representatief

mazda-xedos-6Ik heb een 15 jaar oude Mazda Xedos 6. Na meer dan 360.000 kilometer is de motor nu volledig op en heeft herstellen geen zin meer.
En dan merk je  vanuit de praktijk weer eens hoe groot het gat is tussen wat de regering zegt en doet en het gevolg daarvan.

In Duitsland heeft de regering een sloopregeling voor oude auto’s geintroduceerd als stimulans voor de economie.  Als men een oude auto inlevert dan krijgt men een forse slooppremier. Daardoor is in februari de verkoop van auto’s in Duitsland sterk gestegen.

In maart heeft de Nederlandse regering ook een sloopregeling aangekondigd. Nu heeft Nederland geen auto-industrie en is het bedrag ook niet zo groot dat deskundigen daar een effect van verwachten zoals in Duitsland. Maar daar gaat het nu even niet om.

Terwijl in maart die regeling is aangekondigd blijkt op dit moment (begin mei) niet alleen de regeling nog niet te werken, maar ook is het nog onduidelijk wanneer het echt gaat lopen.

Nu is het van 2 dingen 1: Of je denkt dat de sloopregeling een positief effect heeft en dus een maatregel is die de economie helpt en je stelt het dus in. Of je denkt dat die sloopregeling niet echt werkt en je doet het niet.

Maar het slechtste is een sloopregeling aankondigen en 6 weken later er nog niet in geslaagd te zijn om het in te voeren. Daardoor heeft het juist een stagnatie van de verkoop van auto’s ten gevolg. Mensen die een auto willen kopen en een oude auto in te leveren hebben wachten nu die auto te kopen tot die regeling echt loopt.

Dat is helaas heel Nederlands. Doet me denken aan hetgeen ik gelezen heb in het boek over het innovatieplatform. Daarin stond het verhaal over het probleem voor snelle visa’s voor kenniswerkers. Het aantrekken van buitenlandse bedrijven met een bijdrage voor de hoogwaardige kenniseconomie werd gehinderd door het feit dat als men uit niet Westerse landen kenniswerkers tijdelijk naar Nederland wilde laten komen of familie  van die kenniswerkers dan duurde dat heel lang door de omslachtige Nederlandse procedure om visa toe te kennen. Een snel succes van dit innovatieplatform (met Premier Balkenende als voorzitter) was om deze procedure voor die kenniswerkers aanzienlijk te versnellen. Dat wordt ook snel aan de buitenwereld gemeld. Uit het boek is op te maken dat twee jaar later die afspraken nog niet waren geimplementeerd.

En dan moet je je voorstellen dat het invoeren van een tijdelijke sloopregeling of het versimpelen van de visa-procedure voor kenniswerkers een van de eenvoudigere opdrachten voor de overheid is. Kan je je voorstellen hoe het dan loopt (of beter niet loopt) bij veel complexere onderwerpen!

14 reacties
  1. irene e
    irene e says:

    In Nederland denkt men nogal eens dat het allemaal wel meevalt… dus vandaar maar niet zoveel haast maken.
    Ik wacht overigens ook nog steeds op de verplichtstelling van de fietshelm in het verkeer, wat ze in Duitsland dus ook veel beter geregeld hebben.

  2. jetty
    jetty says:

    Even naast the point maar niet off topic:

    Was die sloopregeling niet met name ingegeven door de verwachte positieve effecten voor het milieu?
    Ik snap daar niets van. Het lijkt me toch dat het eerder produceren van een nieuwe auto milieuonvriendelijker is dan het langer laten doorrijden van een oude.

  3. RuudHarmsen
    RuudHarmsen says:

    @Irene E:

    Is een fietshelm dan verplicht in Duitsland? Laatst fietsen gehuurd in Duitsland, waarbij het meehuren van helmen wel werd aangeboden, maar onze weigering wekte geen enkele reactie.

    Volgens Wikipedia is het daar niet verplicht:
    http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrradhelm
    ===
    In Deutschland, Österreich und der Schweiz gibt es keine gesetzlichen Vorschriften zum Tragen von Radhelmen im Straßenverkehr.
    /===

    Zie ook: http://de.wikipedia.org/wiki/Helmpflicht

  4. nico
    nico says:

    Het Innovatieplatform en wat erom heen hangt is slechts een platform voor de politici en hun aanhang om geld te verspillen. Allemaal nitwits wat innovatie betreft. Mooi voorbeeld is natuurlijk de N-Z metrolijn, de lokale politici hebben een blunder van formaat veroorzaakt.
    Hebben de heren bestuurders daar wat van geleerd?
    De vraag stellen is hem beantwoorden. De politici zeiden toen: “lessen voor de toekomst”.
    Ik dacht dat lessen altijd voor de toekomst waren. Blijkbaar heb je ook lessen voor het verleden.
    Zo’n project dat ook uit de hand is gelopen zijn de Deltawerken.
    Later werd dat gerechtvaardigd als zijnde het visitekaartje van Nederland en dat het veel werk zou opleveren. Deed dat het?
    Neen, alleen de Deltawerken leverde veel werk op voor de lokale natte waterbouw.
    En zo is het met al die leuke initiatieven, zoals het idee om de autogiro met de automobiel te combineren. Het gaf een leuk plaatje voor minister Eurlings op de TV. Conclusie een kinderhand is gauw gevuld regeert het ministerie van V&W.
    Dus de sloopregeling is onzin.
    Trouwens meneer de Hond mijn Europese auto uit 1993 heeft nu 330.000 km gereden en gebruikt geen spatje olie.
    Ik zou het omkeren, laten we de APK-keuring afschaffen. Hier wordt fraude bij de fleet gepleegd, zonder dat de autobezitter dat door heeft. Verder draagt het nauwelijks bij tot de veiligheid.

    Proost.

  5. van oosten
    van oosten says:

    Die zogenaamde snelle visa´s voor buitenlandse kenniswerkers zijn er nooit gekomen, maar bovendien worden die kenniswerkers met de grootst mogelijk achterdocht behandeld. De lompe manier waarop mensen in deze procedure worden bejegend is voor Japanse bedrijven de belangrijkste belemmering om zich in Nederland te vestigen.
    Daarbij komt dat als een bedrijf nieuwe technologie wil introduceren er altijd wel wetgeving is die een en ander in de weg staat. Een bedrijf dat werkelijk innoverende technologie had om revaliderende patienten te helpen is min of meer uit Nederland weggepest omdat er allemaal regeltjes bestonden die betrekking hadden op de bestaande gangbare methoden. Iets radicaal vernieuwends past daar haast per definitie niet in. Het is tamelijk schokkend te vernemen hoe de daadkrachtige retoriek over innovatie in contrast staat met de stempelzuchtige en labbekakkerige werkelijkheid.

  6. Gerard
    Gerard says:

    Gewoon even CO2 blijven doorstoken, Maurice! De Kamer wauwelt slechts, zo blijkt ook hier.

    Ander voorbeeld: een lange avond prietpraat voor de bühne over het al dan niet doorgaan met de JSF, terwijl er aan het coalitieachterkamertjesbesluit (nou ja, besluit?) bij voorbaat niets meer te veranderen viel.

    De huidige volksvertegenwoordigers kunnen vooral op zichzelf besparen. Dat mariëttehamer ik er nog maar even in.
    Om over Kameraandacht voor de verloedering van onze rechtsstaat nog maar te zwijgen…

Laat een reactie achter

Discussieer mee.
Gebruik onderstaand formulier om een reactie achter te laten.

Geef een reactie