Aan het eind van de uitzending van WNL op Zondag werd er met Sander Dekker gesproken over het interessante project #onderwijs2032. Aan het slot maakte Daphne Deckers een opmerking, die veel vaker gehoord wordt, maar een  grote gedachtefout vertegenwoordigt : “Er is wederom aangetoond dat als je iets op papier leest, je het beter tot je neemt dan als je het vanaf een iPad leest”.

In het kader van de uitzending bedoelde ze ermee dat je beter iets uit boeken kan leren dan vanaf een iPad.

Er zitten twee impliciete misvatting in haar opmerking:

1. Kijk eens naar kinderen van een jaar of 5.  Wat hebben ze vanaf hun geboorte veel geleerd. Dat hebben ze gedaan zonder dat ze een letter hebben kunnen lezen. Het leren gaat vooral via het zien, horen, imiteren  en het vervolgens proberen, proberen en nogmaals proberen.

En dat geldt ook als je ouder bent. Het kennis tot je nemen via een boek is echt niet een door God gegeven ultieme manier om kennis op te doen of vaardigheden te leren.  Het was een geweldige manier, zeker na de uitvinding van de boekdrukkunst. Maar ook sindsdien worden kennis en vaardigheden ook overgedragen op andere manieren  Vaak door het kijken, luisteren, imiteren en doen. Zo is Daphne’s man ook een van de grootste tennissers in de wereld geworden.  Hij tenniste al goed voordat hij kon lezen en zal ook daarna weinig geleerd hebben uit een boek.

Robbert Dijkgraaf heeft in de DWDD University een aantal colleges gegeven, o.a.over de Oerknal.  Daarbij legde hij zaken niet alleen goed uit, maar ook gebruikte hij ook veel visuele ondersteuning.  Ik denk dat veel mensen veel meer over dat onderwerp leren als ze die drie kwartier bekijken of drie kwartier lezen over dat onderwerp.

Kortom: Het is een domme manier om een iPad vooral te gebruiken om een leerboek te lezen. Je kunt er immers veel mee doen, wat je niet met een boek kunt doen.  Bewegend beeld bekijken. Linkjes te volgen naar andere informatie ergens op het internet. Ermee te trainen waarbij op basis van de gegeven antwoorden de vragen moeilijker of makkelijker worden. Contact leggen met leerkrachten, experts of leerlingen, zelf foto’s en films te maken in relatie tot het studie-onderwerp.

2.  Stel dat een kind geboren wordt ergens in de jungle van het Amazonegebied. Kijk eens na vijf jaar naar dat kind en vergelijk het met een kind dat in een stad in Nederland is opgegroeid.  Gegarandeerd dat dit grote verschil in ervaringen en opgroeien grote gevolgen heeft op de kennis en vaardigheden van de kinderen en ook hoe het brein is opgebouwd.

Een leerzame ervaring is wat er gebeurd is met de drie Polgar zusters. Hun vader ging het experiment aan onder de stelling dat “Genieeën gemaakt worden en niet worden geboren”.  Op  hele jonge leeftijd ging hij de meisjes trainen in het schaken.  Alle drie de meisjes behoorden al op jonge leeftijd tot de sterkste schaaksters van de wereld.  Judit Polgar (de jongste) is sinds haar 12e de beste vrouwelijke schaakster van de wereld. En staat op de 8e plaats van de wereldranglijst van de mannen!

En ook Daphne’s man Richard heeft een min of meer vergelijkbare ontwikkeling doorgemaakt. Ook hij is op heel jonge leeftijd door zijn vader getraind in tennissen.

Mijn oudste zoon Marc is in 1977 geboren. En hoewel hij al vroeg af en toe met een PC bezig was, is dat een heel andere jeugd geweest als die van mijn dochter Daphne die in 2009 is geboren.  Zij had al ervaring met apps op de smartphone voor haar eerste. En met de iPad van voor haar tweede.

Ten aanzien van haar ervaringen in de virtuele wereld verhoudt haar brein zich tot die van mijn oudste zoon als een kindje dat opgegroeid is in het Amazone gebied tot een kindje dat opgegroeid is in een grote stad.

Mij valt op hoe snel mijn dochter, ze kan nog niet lezen, maar wel al vrij goed rekenen, de informatie die visueel op de iPad komt veel sneller ziet dan ik en ook sneller reageert dan ik. Met name visuele uitdagingen, zoals het spel “1,2,3 tjes”  in Rekentuin, doet zij sneller dan ik.

Het kan best zo zijn dat bij de generatie die voor 2000 is geboren het tot zich nemen van informatie vanuit tekst op papier sneller tot zich genomen wordt dan tekst op de iPad. (Hoewel ik bij mezelf die ervaring niet heb). Maar dat hoeft niet te zeggen dat dit ook geldt voor mensen die na 2000 zijn geboren.

Als men in 1925 leerde autorijden bestond een groot deel van de lessen in het kunnen repareren van de auto als die stil stond. Want dat gebeurde toen nogal regelmatig.  Tegenwoordig worden die lessen niet meer gegeven, want een auto gaat zelden kapot. Maar als je nu door een examinator uit 1925 geëxamineerd wordt dan zou vrijwel iedere kandidaat zakken, omdat hij niet de auto kan repareren.

De les is dus:

1 . Je moet nieuwe technologie gebruiken om nieuwe dingen mee te doen. Als je er alleen oude dingen mee doet, hoef je de nieuwe technologie niet te gebruiken . (Dus een leerboek lezen op een iPad is weinig zinvol).

2.  Jonge kinderen die nu opgroeien doen dat, met name door de technologische ontwikkelingen, in een andere wereld dan vorige generaties. Ik ben op mijn 11e voor het eerst in het buitenland geweest en televisie kwam pas echt in mijn leven rond mijn 10e.  Vergelijk dat eens met jonge kinderen van nu. Televisie vorm in de meeste gezinnen een vrijwel continue factor.  Vaak is men al samen met de ouders meerdere keren in het buitenland geweest. Probeer dus te voorkomen dat je die kinderen alleen maar vanuit je eigen referentiekaders ziet.  Wat ze doen is niet beter of slechter dan wat wij deden toen we jong waren, maar wel anders.

 

Ten slotte nog een opmerking over suggesties aan #onderwijs2032.nl  Ik zou een waslijst kunnen noemen van wat er op school bij zou moeten komen of anders zou moeten gaan. We proberen dat al te doen op O4NT-scholen.   Maar de uitdaging zal niet zijn om te zien wat er bij zou kunnen komen op school, maar vooral wat er dan minder gedaan zou kunnen worden. Ik denk dat daar veel van is. Maar de ervaringen in het verleden maken me op dat punt niet optimistisch. Teveel zie ik een opstapeling van het nieuwe op het oude, in plaats van het nieuwe als vervanging van het oude.

Drijfzand

In: Deventer Moordzaak

12 jun 2014

Vorige week kwam via De Volkskrant met het nieuws dat in het kader van het lopende herzieningsverzoek in de Deventer Moordzaak de landelijke politie op basis van nieuwe onderzoek tot resultaten was gekomen, waardoor ernstig twijfel is ontstaan over de veroordeling van Ernest Louwes in de Deventer Moordzaak.

O.a. zou de weduwe later vermoord te zijn dan tot dusverre werd aangenomen, zou het slachtoffer ruim na de moord nog een keer verplaatst te zijn en is een Lees meer »

Mijn beide ouders hebben Auschwitz overleefd. Als ze over de oorlogsperiode vertelden dan waren ze als het ware nog geschokter over het gedrag van Nederlanders in de oorlog dan van de Duitsers.

“De Duitsers kenden we niet van voor de oorlog”  zeiden ze, “maar de Nederlanders wel”.  Politieagenten die mijn vader voor de oorlog persoonlijk kenden, waren Jodenjagers geworden. Zij haalden mijn vader van zijn onderduikadres op waar hij verraden was door buren. Hij werd met Nederlandse trambestuurders naar de trein vervoerd en met Nederlandse machinisten naar Westerbork. Door een Nederlandse rechter werd mijn vader gedurende de oorlog veroordeeld omdat hij Joden illegaal aan voedsel hielp (Een strafblad dat na de oorlog, ondanks pogingen van mijn vader, bleef bestaan). Op 6 maart jl. -100 jaar na zijn geboorte- heb ik zijn oorlogsherinneringen geplaatst.

Mijn les was dat de wereld in de werkelijkheid onder de oppervlakte er anders uit kan zien dan aan de buitenkant blijkt.

In mijn eigen leven heb ik altijd geprobeerd niet te discrimineren. Alle mensen zijn voor mij gelijk. Pas als een individu bewijst dat hij mijn achting of respect niet waard is zal ik mijn houding veranderen. Die houding zorgt er mede voor dat ik als scheidsrechter bij mijn voetbalwedstrijden nooit problemen heb, welke teams ik ook fluit. Omdat ik alle spelers met respect behandel.

Ik vind uitspraken van Wilders zoals met “kopvoddentax”  en wat hij deed op de verkiezingsavond met “minder Marokkanen” verfoeilijk. Hij kan een dergelijk onderwerp ook op een andere manier aan de orde stellen.

Enkele dagen later heb ik een onderzoek gedaan, waaruit bleek dat 72% van de Nederlanders dit een niet-acceptabele uitspraak van hem vond. 20% van de PVV-ers vond dat ook.

Door de jaren heen heb ik onderzoeken uitgevoerd voor vertegenwoordigers van alle partijen van Nederland. Juist gezien mijn positie vind ik dat ik bij partijen vertegenwoordigt in de Tweede Kamer geen selectie mag toepassen, voor wie ik dat onderzoek wel of niet doe.

Mijn verantwoordelijk daarbij is dat de vraagstelling juist is en de verantwoordelijkheid om de uitslagen van dat onderzoek na het uitvoeren om dat te publiceren ligt bij die politieke partij en de media die daar dan wat mee willen doen.

Zo heb ik al meerdere malen ook onderzoeken voor de PVV uitgevoerd over wat Nederlanders vinden.

Vrijdag zijn er een serie vragen gesteld bij een steekproef van meer dan 2500 Nederlanders over de opvattingen van de Nederlanders over een aantal punten direct of indirect verband houdende met die uitspraken van Wilders. Daaruit blijkt o.a. dat de uitspraak over minder Marokkanen door 43% van de Nederlanders gedeeld wordt.

Deze specifieke vraag, na o.a. een vraag over de strafbaarheid van de uitspraak van Wilders,  luidde “wat is uw eigen standpunt ten aanzien van Marokkanen in Nederland”?  43% geeft dan aan “Ik heb liever minder Marokkanen in Nederland”. Onder de PVV kiezers is dat 95%, bij de VVD-kiezers 59%.  Onder de kiezers van andere partijen loopt dit uiteen van 19% bij D66 tot 36% bij de SP.

Dat zoveel mensen geschokt waren door de wijze van optreden van Wilders op de avond van 19 maart jl begrijp ik zeker. Ik was dat ook.  Maar laat men zich niet in slaap sussen door de vele -terecht- verontwaardigde reacties die daarop volgden. Want dit uitgevoerde onderzoek laat zien dat onder de oppervlakte een forse problematiek leeft.

En die gaat niet weg door dat niet zichtbaar te maken via onderzoek. Noch door te stellen dat dit onderzoek schandelijk is.

Ik denk dat mijn ouders liever voor de oorlog al hadden geweten hoe de wereld er werkelijk uitzag.

                                                                                                6 profielen

Mijn vader Salomon (Sam) de Hond is vandaag precies 100 jaar geleden geboren. In 2002 is hij  op 87-jarige leeftijd overleden.

Ter gelegenheid van deze 100-ste geboortedag wil ik op deze plek foto’s, video’s en teksten plaatsen, die een goed beeld geven van het leven van deze bijzondere man…….

Lees meer »

Zaterdag stond in NRC-Handelsblad een column van een  Amerikaanse professor Datajournalistiek, die tijdens haar college het gebruik van e-readers en iPads verbiedt.  Zij legt uit waarom zij bij haar colleges alleen wil dat de studenten papieren boeken/teksten gebruiken. Haar belangrijkste argument is dat als studenten op haar college met hun e-readers komen en ze vraagt om pagina 45 open te slaan een deel van de leerlingen die tekst dan niet of moeilijk kan vinden. En dat het regelmatig voorkomt dat de studenten met een apparaat komen dat niet opgeladen is. Met boeken heeft ze die problemen niet.

Lees meer »

Foto van Bett

De afgelopen weken ben ik o.a. in Silicon Valley geweest om over O4NT-Steve JobsSchool te praten. Sinds dinsdag was ik in Londen bij de BETT2014, een grote beurs over onderwijs en technologie. Daar hadden we een stand en hebben met veel bezoekers uit de hele wereld over onze visie en onze tools gesproken.

Lees meer »

Vier maanden na de start van de eerste O4NT-scholen (Steve JobsScholen) kan een eerste balans worden opgemaakt. Vooral in twee scholen die vanaf het begin grootschalig zijn begonnen met de overgang naar de nieuwe aanpak zien we de kracht van het concept. Lees meer »

Welkom

Op deze site vind je diverse facetten van mijn leven terug. Wat ik vroeger gedaan heb en vandaag doe. Wat mij opvalt over wat er in Nederland en de wereld gebeurt.

Je treft mijn drie boeken aan die ik sinds 1986 geschreven heb. In het media-archief tref je veel van de interviews aan die ik in de afgelopen 30 jaar heb gegeven en artikelen die ik geschreven heb. Voor mijn onderzoeken verwijs ik je naar www.peil.nl, waar je ook lid kunt worden. In mijn weblog beschrijf ik wat me bezighoudt en/of opvalt bij wat er met name in Nederland gebeurt. Als jij je inschrijft kan je op mij of andere deelnemers reageren. Wil je me direct bereiken stuur dan een mail naar topdognl@yahoo.com.

Maurice de Hond

Volg mij op Twitter

  • aheijnen op Struisvogels: Ik heb niet alles gevolgd maar wil wel even reageren op de reactie van PeterV. Het feit..."
  • robertus op Drijfzand: Ria: wat het mes betreft is na jaren duidelijk geworden dat de speurhond Spike niet conform..."
  • RobT op Drijfzand: RobT 8 juli 2014 om 07:29 Uw reactie wacht op goedkeuring. Ik heb destijds ook veel gelezen over..."
  • Fleur op Drijfzand: “Aben vraagt onder meer een reactie van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) op..."
  • Macchu op Drijfzand: Ik heb altijd geloofd in zijn onschuld na de reactie op zijn veroordeling. Nu nog de herziening..."
  • hanss op Drijfzand: Nieuw onderzoek Deventer moordzaak!! http://nos.nl/tekst/671767-nie uw-onderzoek-deventer-moor..."
  • Marlies K. op Drijfzand: Correctie: de zaak is niet heropend. Het verzoek van de verdediging tot nader onderzoek (om..."
  • Wieteke op Drijfzand: PeterV, het zou Bas Haan sieren als hij nog eens kritisch naar de feiten kijkt waarop zijn..."
  • Marlies K. op Drijfzand: Hoera!!!! De Deventer Moordzaak wordt heropend door de Hoge Raad. Geweldig nieuws, vers van..."
  • Ria op Drijfzand: Er zijn eerst geursporen op een mes gesmeerd, wat niet het moordwapen was. En dat hielp natuurlijk..."