Zo willen leerlingen hun onderwijs

Ik heb een zeer interessant artikel gelezen dat ik iedereen van harte aanbeveel. Het is van de Singularity Universiteit met de titel “How would today’s smartest teens overhaul education? We asked them.”

Voor degenen die dat (nog) niet doen, hieronder een korte samenvatting. 14 talentvolle teenagers werden door deze Universiteit gevraagd de componenten van het onderwijs van de toekomst aan te dragen.

Dit zijn hun 6 hoofdpunten, zoals in het artikel vermeld:

  1. “Laat het om MIJ gaan”.

Het gaat daarbij om personalisatie van het onderwijs. “mijn keuzes”,  “mijn interesses” en “mijn snelheid”.

17396085375_55d63c6738_k-1121x1440

  1. “Laten we dingen gaan DOEN”

Het gaat niet alleen om Project Based Learning, maar ook om hands-on ervaring zowel op school als in de werkelijke wereld. Testen zijn niet zinvol.  Men wil de kennis en vaardigheden tonen via real-world toepassingen.

  1. “Ga niet teveel de weg in van online learning”.

Waarschuwing dat dit niet de oplossing is. Teveel alleen werken en te weinig samenwerking en te weinig richting.

  1. “Wees mijn coach”

Studenten willen goede leerkrachten, maar dan vooral in de rol van coach. Zij moeten vooral vragen stellen in plaats van antwoorden geven.

  1. “Leer me relevante vaardigheden”.

Meer aandacht voor praktische vaardigheden van vandaag en morgen.

  1. “Zorg voor een groei mindset”.

Doelstelling van onderwijs zou moeten zijn “leerlingen het vertrouwen te geven in de vaardigheid om alles te leren”. Dit wordt “groei mindset” genoemd: “het laten groeien van de capaciteit van de hersenen om te leren en problemen op te lossen”.  Daarmee kunnen we ook in de toekomst nieuwe vaardigheden en ideeën leren.

Ik hoop dat ik je nieuwsgierig genoeg gemaakt heb om het hele artikel te lezen.

 

0 reacties

Laat een reactie achter

Discussieer mee.
Gebruik onderstaand formulier om een reactie achter te laten.

Geef een reactie