Wilt u ons werk financieel ondersteunen? Word dan lid

De laatste updates in uw mail!

U hoeft niets te missen. leder weekend krijgt u de hoogtepunten van Maurice van afgelopen week in uw mail. Met opmerkelijke artikelen, meer achtergrond en toelichtingen.

Beter 2013

Samenvatting van het artikel

Deze twee non-fictie boeken maakten op mij de diepste indruk: in 1980 “The Third Wave” van Alvin Toffler. En in 1995 “Being Digital” van Nicholos Negroponte. En daar is nu een derde bijgekomen:  “Out of our minds; learning how to be creative”  van Sir Ken Robinson. Die twee eerste boeken brachten de belangrijke ontwikkelingen van […]

Lees volledig artikel: Beter 2013

Leestijd: 4 minuten
Beter 2013 - 3222

Deze twee non-fictie boeken maakten op mij de diepste indruk: in 1980 “The Third Wave” van Alvin Toffler. En in 1995 “Being Digital” van Nicholos Negroponte. En daar is nu een derde bijgekomen:  “Out of our minds; learning how to be creative”  van Sir Ken Robinson.

Beter 2013 - 3224

Die twee eerste boeken brachten de belangrijke ontwikkelingen van dat moment samen in een volledige theorie. De schrijvers gaven hun verwachtingen aan van de grote veranderingen van de toekomst op basis van ingrijpende technologische veranderingen en hoe je daarop zou kunnen anticiperen. (Het boek van Toffler gepubliceerd aan het begin van het tijdperk van de PC en van Negroponte aan het begin van het internettijdperk). Het was een grote inspiratie voor mijn boek “Dankzij de snelheid van het licht” dat ik in de zomer van 1995 schreef over mijn verwachtingen van de gigantische impact, die internet zou gaan krijgen.
Onlangs las ik een derde boek dat zich wat betreft visie, en beschrijving van cruciale ontwikkelingen, kan meten met de andere twee. Het is “Out of our minds; learning how to be creative”  van Sir Ken Robinson. De volledig herziene versie is van 2011.  Hij is ook de spreker van een zeer succesvolle TeD lezing “Changing Education Paradigms” die op YouTube inmiddels al bijna 10 miljoen keer (!) is bekeken. Een echte aanrader.

Het lijkt  misschien dat het boek en de lezing alleen over het onderwijs gaan, maar het betreft eigenlijk de essentie van de problematiek waarin Nederland momenteel economisch en sociaal in verkeert. We hebben slecht in de toekomst geinvesteerd. Het vele geld dat we hadden en hebben door ons gas, hebben we vooral in oude zaken en problemen geinvesteerd. In mijn boek uit 1995 heb ik bij voorbeeld in het hoofdstuk over het Digi-Deltaplan geadviseerd om de miljarden niet aan de Betuwelijn uit te geven, zoals in 1995 besloten werd,  maar aan een glasvezelnet naar ieder huis en kantoor. Dat had er kort na 2000 kunnen liggen. Denk eens in wat dat voor Nederland als vestigingsplaats  had betekend. We zouden de plek in Nederland zijn om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen met een wereldwijde exportmogelijkheid. Maar ja als je een premier hebt die nog in 1998 op televisie een muis van een PC behandelt alsof het een afstandsbediening is dan besef je waarom hij dacht dat een besteding van miljarden in een spoorlijn een prima investering voor de 21e eeuw zou zijn en niet dat het  in glasvezel zou moeten worden geinvesteerd.

Beter 2013 - 3225

Nog steeds staan we op allerlei plekken bij de overheid en bedrijfsleven, maar zeker ook in het onderwijs, met onze rug naar de toekomst toe. Dat beschrijft Ken Robinson in zijn boek zo goed. Het onderwijs is daarbij als het ware de metafoor voor de manier waarop degenen die het voor het vertellen hebben hun wereld als het ware opleggen aan de rest, niet beseffend dat die wereld in feite amper nog bestaat en in de toekomst helemaal verdwenen zal zijn.

Talent van generaties jongeren wordt daardoor teniet gedaan, zoals Robinson goed beschrijft. Jongeren groeien thuis digitaal op, interactief, multimediaal, multitasking en dan gaan ze naar school en zien ze hoe het vroeger was. Robinson beschrijft het zo magistraal dat ik hoop dat iedereen zijn boek zal lezen. Zeker degenen die een verantwoordelijke positie hebben in de politiek, bij de overheid, in het onderwijs, in het bedrijfsleven.

Om een indruk te krijgen van de inhoud van het boek heb ik een overzicht gemaakt van uitspraken van hem (en anderen) in het boek. Deels om te inspireren en deels om aan te moedigen het hele boek te lezen:  Highlights “Out of Our Minds” 2011

Het hangt komt echt niet alleen door de bezuinigingen en lastenverzwaringen (samen eufemistisch door de politici “hervormingen” genoemd) dat Nederland in een forse economische dip zit. Ik heb geen partij of politicus in de afgelopen 20 jaar op een integrale visie kunnen betrappen om te anticiperen op die cruciale ontwikkelingen, die er in de wereld aan de gang zijn met de technologische ontwikkelingen als motor. En nog steeds is dat zo. Oude oplossingen voor oude problemen. Er wordt alleen lippendienst geleverd via de woorden “kenniseconomie” ,  “innovatie”, “creativiteit”, “hervormingen”.

Je zou hopen en verwachten dat nu er in het landsbestuur dertigers en veertigers het voor het zeggen hebben er nu wel wat gaat veranderen. Maar tot nu toe heb ik er – bij voorbeeld in het regeerakkoord- nog weinig van teruggezien.

Hopelijk zal het lezen van het briljante boek van Ken Robinson velen van degenen de ogen doen opengaan, en hen tot daden zullen aanzetten, die echt leiden tot een voorspoedig 2013 en verder, voor iedereen.

Verder wens ik natuurlijk iedereen voor hen persoonlijk een gezond en voorspoedig 2013 toe.

P.S. Zelf zal ik, met anderen samen,  o.a. nog verder proberen de Steve JobsScholen van de grond te krijgen (de uitwerking treft u hier aan). Een schoolaanpak die volledig aansluit bij datgene dat Ken Robinson in zijn boek beschrijft.

Misschien het best gesymboliseerd met dit citaat uit het boek van een vernieuwende schoolaanpak  “het traditionele model van onderwijs is dat kinderen vrachtwagens zijn en de school is een graansilo. Het vult ieder kind en dan mogen ze doorrijden. Onze aanpak is dat we een lanceerinstallatie zijn, waar de kinderen de raket zijn en wij proberen de ontsteking te vinden.” Een dergelijke doelstelling is in het traditionele schoolmodel met 1 docent en 20 tot 25 leerlingen niet te realiseren. Maar via de tablet (met name de iPad) is er een instrument beschikbaar waarbij de individuele talentontwikkeling beter, makkelijker en goedkoper kan worden gerealiseerd.

U heeft zojuist gelezen: Beter 2013.

Volg Maurice de Hond op Twitter | Facebook | LinkedIn | YouTube.

Deel dit artikel: Twitter Facebook Linkedin WhatsApp
REACTIES
Reageer hier, maar met respect.

We verwelkomen respectvolle en relevante opmerkingen. Off-topic commentaren worden verwijderd. Als je illegale dingen doet, zullen we het verbieden.